نقد و بررسی میدان نبرد 4
#1
Note 
[تصویر:  Battlefield-4-700x176.png]

هر ساله تعدادی بازی FPS منتشر می شوند و ما هم به بازی کردن اَن ها می نشینیم و لذت می بریم، اما امسال کمی متفاوت است چرا که کنسول های نسل بعدی وارد عرصه گیم می شوند و از طرفی دیگر امسال عناوین شوتر اول شخص زیادی داریم و دو رقیب همیشگی «میدان نبرد 4» و «ندای وظیفه: ارواح» مثل همیشه رقابت تنگاتنگی دارند. «میدان نبرد» همانند قبل بیشتر تمرکز خود را بر روی بخش چند نفره و مود های مختلف اَن گذاشته است. اما 1 فراست بایت 3 و 2 پیشرفت در بخش تک نفره و روایت داستان از نکات اصلی نسخه جدید این سری بازی می باشد. پارسال MoH:W باعث شرمندگی EA شد و تنها دلیل ضعیف بودن MoH این بود که بازی عجله ای عرضه شد و بیشتر جای کار داشت، امسال D.I.C.E با یک شوتر قوی بازگشته است، اما اَیا «میدان نبرد 4» می تواند در مقابل شوتر های دیگر حرفی برای گفتن داشته باشد یا همچنان مشکلاتی گریبان گیر این عنوان هستند؟

[تصویر:  Battlefield-41-700x384.jpg]

دار و دسته فراست بایتی ها ….

از اَن جایی که سری «میدان نبرد» مدعی است که از گرافیکی خارق العاده بهره می برد و استودیو سازنده اَن یعنی DICE نیز بر روی قسمت کیفیت فنی بازی مانور داده است انتظار بیشتری از بخش گرافیکی و فنی بازی می رود. یک از تغییرات مثبت نسخه چهارم سری «میدان نبرد 4» طراحی متفاوت و رنگبندی عالی مراحل بخش تک نفره و نقشه های بخش چند نفره می باشد. از نظر گرافیکی و رنگبندی برخی مراحل اَنچنان زیبا به نظر نمی رسند ولی به برعکس یک سری مراحل رنگبندی بهتری دارند. کیفیت بافت ها بر روی کنسول های نسل حاضر فوق العاده به نظر می رسد و واقعا از نظر نورپردازی و کیفیت تکستچر و به خصوص چهره ها که از بهترین های نسل حاضر می باشد بی نقص هستند. اما به همین شکل فیزیک «میدان نبرد 4» بر روی نسل حاضر کمی مشکل دارد و یک سری باگ های جدی لذت را از بازیکن می گیرد. شاید «فراست بایت 3»(موتورگرافیکی) یک انقلاب نباشد اما بهینه «فراست بایت 2» می باشد و از هر نظر پیشرفت به حساب می اَید.

موتورگرافیکی جدید (3) باعث می شود بازی واقع گرایانه تر باشد و رزولیشین بالا تر، تکستچر های بهتر و ذرات بهتر به نمایش در اَیند و افکت ها واقعی تر باشند. اَب در بازی بسیار واقع گرایانه جلوه می کند و موج های اَب واقعا فیزیک خوبی دارند قابلیت زنده بودن اَب مدیون تکنولوژی «سیستم شبکه اَبی»(Networked Water System) که در کنار «فراست بایت 3» معرفی شد است که اجازه می دهد بازیکن همزمان تعداد زیادی موج اَب را ببیند. از اَنجایی که نسخه نسل حاضری نقد شده است و انتظارات باید پایین تر از ورژن نسل بعدی باشد، مطابق با سخت افزار کنسول های «پلی استیشن 3» و «ایکس باکس 360» تنها مشکل عمده در بخش فنی به باگ های اذیت کننده بر می گردد که نشان از کم کاری DICE دارد.(البته شاید با پچ هایی که در اَینده منتشر می شود مشکل به کل رفع شود.) از دیگر ویژگی های چهارمین نسخه «میدان نبرد» تخریب پذیری بیشتر است اما تخریب پذیری می توانست بهتر کار شود.

[تصویر:  battlefield-4.jpg]
[تصویر:  battlefield_4.jpg]

یکی از مواردی که باعث می شود گرافیک بازی زیبا جلوه کند سایه زنی خارق العاده و انعکاس تصویر اشیاء بر روی اَب یا فلز های براق است. طراحی سلاح ها می توانست بهتر کار شود اما قابل قبول است، اینطور که مشخص است DICE بر روی کیفیت سلاح ها دقت بسیار داشته است. «فراست بایت 3» شروعی بسیار عالی برای نسل بعد خواهد بود، EA Games می تواند استفاده بسیار خوبی از این موتورگرافیکی برای بازی های نسل بعدی خود ببرد، البته تا به این لحظه EA اعلام کرده بود «فراست بایت 3» مختص به «میدان نبرد» نیست بلکه عناوینی همچون Dragon Age III و Mass Efect 4 نیز با ورژن جدید این موتورگرافیکی ساخته خواهد شد، با توجه به این که در «میدان نبرد 4» این موتورگرافیکی امتحان خود را داده است، می توان امید داشت اگر استودیو های سازنده و برنامه نویسان از موتورگرافیکی اَگاهی کافی داشته باشند کیفیت خوبی را شاهد باشیم.

[تصویر:  Battlefield-4-Frostbite-3-A-700x387.jpg]
[تصویر:  battlefield-4-frostbite-3-soldier-face.jpg]

فرمول قدیمی + لحظات سینمایی + اکشن بیشتر ….

نسبت به «میدان نبرد 3» نسخه جدید گیمپلی سریع تری دارد اما پایه و بنا گیمپلی تغییر نکرده است همان مود های چند نفره قدیمی و کمپین قدیمی در قالب داستان متفاوت، فرمول قدیمی گیمپلی این سری اَن قدر قوی و محکم بوده و است که نیازی به تغییر زیاد نیست. هر مرحله بخش داستانی «بتلفیلد 4» بیشتر شبیه قسمت چند نفره اَن شده است به نحوی می توان گفت گیمپلی بخش تک نفره از روی قسمت چند نفره بنا شده است و شاید این مورد بر روی زنده بودن و داستان تاثیر بگذار اما برای خود روشی است! در هر صورت قسمت گیمپلی در «میدان نبرد» همیشه مهم بوده است ولی همانند بخش گرافیک بی نقص نیست.

هوش مصنوعی برخی اوقات ناامید کننده است به خصوص هوش مصنوعی یاران شما، باگ ها و هوش مصنوعی بعضی اوقات باعث می شوند نتوانید بازی را ادمه دهید برای خود من چندین بار اتفاق افتاد! از طرفی دیگر تیراندازی ها دقیق تر شده است اما بازیکن از نظر مهمات تعداد دفعات کمی به چالش کشیده می شود چرا که در هر قسمت مهمات بیشتر از نیاز نیز وجود دارد. اینبار در بخش داستانی یا چند نفره هر جا که وسیله نقلیه جنگی باشد می توانید اَن را کنترل کنید.(به عنوان مثال قایق و اتومبیل و …) بخشی از گیمپلی را دستور دادن به افراد تشکیل می دهد که در بخش مولتی پلیر نیز وجود داشت اینبار شاهد این مورد در قسمت داستانی بازی نیز هستیم اما متاسفانه یک بخش اضافی است و DICE استفاده کامل را نبرده است، در کل بخش «چند نفره» بیشتر به این قابلیت نیاز دارد تا تک نفره.

[تصویر:  Battlefield-4-SP-05-1024x576-700x393.jpg]

سلاح ها از تنوع خوبی برخوردار هستند و بهتر و واقعی تر عمل می کنند. رابطه کاربری نیز پیشرفت داشته است و تغییراتی جزئی را شامل می شود، از نظر درجه سختی DICE خوب کار کرده است اما اگر شما بر روی Hard نیز بازی را انجام دهید باز هم مشکلات هوش مصنوعی جلوه می کنند و بعضی از اَن ها واقعا زننده نیز هستند. همچنین از گیمپلی این عنوان عمرا خسته بشوید(اگر خسته می شوید مشکل از خودتان است!) چرا که می تونم بگویم گیمپلی به شدت سریع است و واقعا بازیکن را درگیر می کند مخصوصا در بخش چند نفره. اگر بخواهیم جدی ترین ایراد های گیمپلی را نام ببریم می توانیم بخش های دستور دادن، هوش مصنوعی و رانندگی را نام برد.

[تصویر:  battlefield2_0-700x385.jpg]

نغمه های جنگ

جدا از موسیقی که اینبار واقعا با دقت کار شده است صداگذاری همانند نسخه سوم عالی است، صدای انفجار، تیر اندازی و دویدن شخصیت های بازی بدون نقص کار شده و واقعا به واقعی تر شدن بازی و حس بودن در میدان جنگ کمک می کند. صداگذاری نیز نسبت به نسخه های قبل پیشرفت داشته است و احساسات سربازان و یاران شما به خوبی انتقال می یابد. به جرئت می تواند گفت بخش صداگذاری یکی از بهترین قسمت های «میدان نبرد 4» است.

صدای انفجار ها و تیراندازی اَنقدر بلند است که موسیقی به درستی شنیده نمی شود اما ضرب اَهنگ اَن مطابق گیمپلی است و هیجان را منتقل می کند.صداگذاری بر روی افکت های گوناگون نیز به خوبی انجام شده است و ایرادی به این بخش وارد نیست.

[تصویر:  battlefield-41.jpg]

شخصیت پردازی خوب در قالب داستانی کلیشه ای

داستان و شخصیت پردازی «میدان نبرد 4» پیشرفت بسیار خوبی داشته است اما همچنان داستان چالش بر انگیزی ندارد، درست است که عمده تمرکز DICE بر روی بخش چند نفره است اما بخش داستانی همچنان به روایت قوی تر نیاز دارد. DICE به فکر داستان بوده است اما به جای این که روایت را قوی تر کند و داستانی چالش بر انگیز تر را در بازی بگنجاند شخصیت پردازی را قوی تر بنا کرده است، اینبار شما حداقل نام یارانتان را می دانید و بیشتر با اَن ها اَشنا می شود، احتمالا DICE منظور طرفداران از داستان را اشتباهی فهمیده است و در هنگام بازی صحنه های احساسی قرار داده است که اَنچنان همانند رقیب خود «ندای وظیفه» موفق نبوده است. یک سری مشکلات در روایت و واقعی بودن داستان دیده می شود به عنوان مثال شما از ارتفاعی زیادی پرتاب می شوید اما نمی میرید یا قابلیت راندن ماشین ها، قایق و تانک به شما داده شده است که بسیار جالب می باشد! اضافه کردن شخصیت زن به «میدان نبرد» نیز به هیچ عنوان احساس نمی شود و اصلا چیزی نیست که بتوان در مورد اَن بحث کرد. در کل می توان گفت مستحکم بودن گیمپلی به ضعیف شدن بخش داستانی انجامیده است.

[تصویر:  rsz_battlefield-4-324527_original.jpg]

در کل می توان گفت «میدان نبرد 4» همان فرمول و روش قبلی را در پیش گرفته است با بهبود در بخش چند نفره و ضعف هایی در بخش تک نفره، مشخص است که تمرکز اصلی DICE در سری «میدان نبرد» بخش چند نفره می باشد و سینگل پلیر یک مود اضافی است. چهارمین نسخه «میدان نبرد» گیمپلی بسیار مستحکم تر، بخش چند نفره ای فراتر از همیشه و کیفیت گرافیکی زیبا تر از همیشه دارد.

نکات مثبت:
  • کیفیت گرافیکی عالی با توجه به محدودیت های سخت افزاری این نسل
  • پیشرفت در بخش تک نفره
  • موسیقی خوب و صداگذاری خارق العاده


تکات منفی:
  • خلاء و مشکلاتی از نظر روایت در بخش داستانی
  • باگ!
  • هوش مصنوعی در بخش تک نفره

دنیای بازی:اخبار بازی های رایانه ای | سایت خبری بازی های رایانه ای

پاسخ
#2
Note 
عععجب گرافیکییییییییییییییییییییییییه

پاسخ
ایجاد موضوع جدید   پاسخ به موضوع  

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:   1 مهمان