برنامه نویسی شی گرا در php
#1
Note 
سلام من تازه این انجمنو پیدا کردم و میخوام که چیزایی رو که یاد گرفتم انتقال بدم و اینجا فعالیت کنم :57: Confusedmiles (14): :68: :coolsmiley02:
بریم سراغ اولی!!!!!
---------------------

سلام
از عنوان انتخاب شده معلوم هست که در مورد چی هست ولی من واسه اون دسته از کسانی که به تازگی وارد برنامه نویسی شند توضیح می دم :
برنامه نویسی شی گرا (OOP مخفف Object Oriented Programming) شیوه ای از برنامه نویسی است که بیشتر بر روی شی کار میکند .
هر شی دارای توابع و متغیر هایی می باشد که درون شی تعریف می شوند.
در PHP ما با استفاده از Class اشیا مورد نظر خود را تعریف می کنیم .

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        
// some code
    
}
?>

همونطور که گفتم هر شی دارای یک سری متغیر و توابع می باشد. حالا ما برای شی خودمون یک تابع می سازیم که کلمه PHP رو برای ما چاپ کنه :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        function 
printphp()
        {
            echo 
'php';
        }
    }
?>

حالا این کد رو اجرا می کنیم . ولی خروجی در صفحه مشاهده نمی کنیم ! چرا ؟
برای اینکه ما باید این شی را در برنامه به یک متغیر نسبت بدهیم . بدین صورت :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        function 
printphp()
        {
            echo 
'php';
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
?>

همانطور که می بینید توسط new بعد از مساوی نام کلاسی که ساختیم را می نویسیم.
تا اونجا که من میدونم در PHP 4 یک کپی از این کلاس درون متغیر یا شی قرار می گیره .. اما در PHP 5 فقط یک دستگیره از کلاس به شی ارجا می شود.
حالا نوبت به استفاده تابع درون کلاس می باشد. برای اینکه به توابع یا متغیر های درون Class دسترسی داشته باشیم باید از پس از نام متغیر از <- استفاده کنیم :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        function 
printphp()
        {
            echo 
'php';
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->printphp();
?>

پس از تعریف شی در خط 11 اسکریپت به PHP فرمان اجرای تابع ()printphp از Myclass رو میده و پس از اجرای این اسکریپت می بینید که php درون صفحه نمایش داده می شود.

خیلی ساده بود نه ؟

حالا یکم سخت ترش می کنیم.
به کلاسی که ساختیم یک متغیر اضافه می کنیم. بدین صورت :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
printphp()
        {
            echo 
'php';
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->printphp();
?>

تابع ()printphp رو به نام ()print_my_name تغییر نام می دهیم :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
print_my_name()
        {
            echo 
'php';
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->print_my_name();
?>

یک تابع جدید با نام ()set_my_name بوجود می آوریم :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
print_my_name()
        {
            echo 
'php';
        }
        
        function 
set_my_name()
        {
            
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->print_my_name();
?>

خب حالا یه سوال پیش میاد که ما به متغیر هایی که درون کلاس تعریف می کنیم به چه صورت دسترسی پیدا می کنیم ؟
جواب خیلی سادست .. همون طور که نام تابع رو صدا زدیم می تونیم بجای نام تابع نام متغیر رو بنویسیم و به متغیر درون کلاس دسترسی داشته باشیم.

کد php:
$my_var->myname "ALI"// می توانید به متغیر بدهید
    
    
$x $my_var->myname// می توانید مقدار متغیر را درون متغیر دیگری بریزید 


ما تاحالا از بیرون کلاس به متغیر ها و توابع دسترسی داشتیم .. اما راهی برای دسترسی از درون کلاس به اشیاء کلاس هست ؟
بله .. توسط متغیر this$ می توانید به متغیر ها درون یک شی دسترسی داشته باشید و به آنها مقدار بدهید یا مقدار آنها را درون متغیر دیگری قرار دهید یا مقدار آن را مورد مقایسه قرار دهید.
توی یک مثال ساده توسط this$ به متغیر myname$ مقداری می دهیم :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
print_my_name()
        {
            echo 
'php';
        }
        
        function 
set_my_name()
        {
            
$this->myname 'Ali';        
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->print_my_name();
?>

در تابع ()set_my_name توسط this$ به متغیر myname$ مقدار Ali را ارجاع دادیم.


کد php:
[php]function set_my_name()
        {
            
$this->myname 'Ali';        
        } 

حالا تابع ()print_my_name را با کمک this$ طوری تغییر می دهیم که متغیر myname$ را چاپ کند :
کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
print_my_name()
        {
            echo 
$this->myname;
        }
        
        function 
set_my_name()
        {
            
$this->myname 'Ali';        
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->print_my_name();
?>

با اجرای این اسکریپت بازم شما هیچ خروجی نخواهید داشت .. زیرا شما باید ابتدا تابع ()set_my_name را اجرا کنید تا درون متغیر myname$ مقدار Ali قرار بگیرد .. سپس تابع ()print_my_name را اجرا کنید .. پس قبل از دستور اجرای تابع ()print_my_name دستور اجرای تابع ()set_my_name را صادر می کنیم :

کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
print_my_name()
        {
            echo 
$this->myname;
        }
        
        function 
set_my_name()
        {
            
$this->myname 'Ali';        
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->set_my_name();
    
$my_var->print_my_name();
?>

حالا برای بهتر شدن این کد آخرین تغیرات رو انجام می دهیم در تابع ()set_my_name یک تغییر کوچک می دهیم :

کد php:
function set_my_name($name)
        {
            
$this->myname $name;        
        } 

فکر می کنم فهمیدید چیکار کردم ! با تغییرات انجام شده تابع ()set_my_name یک آرگمان اجباری از شما میخواهد و مقدار همون آرگمان رو در خروجی چاپ می کنه پس حالا باید دستور اجرا ی تابع ()set_my_name رو تغییر بدهیم تا رشته ای که به عنوان آرگمان می گیرد را چاپ کند.

کد php:
$my_var->set_my_name('Ali'); 

این هم اسکریپت نهایی :
کد php:
<?php
    
class Myclass
    
{
        public 
$myname;
        
        function 
print_my_name()
        {
            echo 
$this->myname;
        }
        
        function 
set_my_name($name)
        {
            
$this->myname $name;        
        }
    }
    
    
$my_var = new Myclass();
    
$my_var->set_my_name('Ali');
    
$my_var->print_my_name();
?>

پاسخ
#2
Note 
سلام
امروز می خوایم در این موارد باهم صحبت کنیم
کد php:
__construct() 
__destruct() 
self:: 
parent:: 

اول در باره هر کدوم توضیح مختصری می دم.

()construct__
تابعی که با این نام باشه هنگام ساختن یک شی از کلاس بطور خود کار اجرا میشه

()destruct__
تابعی که با این نام باشه هنگامی که شما عملیاتتون با شی تموم بشه بطور خود کار اانجام می شه

:Confusedelf
با این متد می تونید از داخل کلاس یک تابع از کلاس رو صدا بزنید

::parent
این متد به کلاس والد اشاره می کنه .. زمانی که شما یک کلاس رو فرزند کلاس دیگری قرار بدید

با یک مثال ساده کار رو شروع می کنیم. به کد زیر نگاه کنید

کد php:
<?php
class Myclass {
   function 
__construct() {
       print 
"construct";
   }
}
$obj = new Myclass();
?>
خروجی
کد:
construct

همون طور که می بینید با اینکه ما فقط یک شی رو به یک متغیر نسبت دادیم باز هم متد construct__ اجرا شد .
حالا اگه این تابع construct__ چند تا آرگمان در ابتدا از ما بخواد باید چطوری این آرگمان ها رو مقدار دهی بکنیم ؟
حالا به کد زیر نگاه کنید


کد php:
<?php
class Myclass {
   function 
__construct($name) {
       print 
$name;
   }
}
$obj = new Myclass('Ali');
?>
و خروجی :
کد php:
Ali 

پس اگر تابع construct__ در ابتدا نیاز به آرگمان داشت می بایست در هنگام تعریف شی آرگمان رو مقدار دهی کرد.
وگر نه شما با خطایه
کد:

Warning: Missing argument 1 for Myclass::__construct(), called in FILE ADRESS on line LINE NUMBER and defined in FILE ADRESS on line LINE NUMBER

در PHP 4 شما می تونید بجای استفاده از construct__ از نام کلاس به عنوان نام تابع استفاده کنید و این تابع هم مانند construct __ عمل خواهد کرد.


کد php:
<?php
class Myclass {
   function 
Myclass($name) {
       print 
$name;
   }
}
$obj = new Myclass('Ali');
?>
باز هم خروجی Ali خواهد بود.
(این قابلیت در php 5 هم support می شود)

حالا به این کد نگاه کنید :

کد php:
<?php
class Myclass {
   function 
Myclass($name) {
           print 
$name;
   }
   function 
t_empty(){
           print 
'$';
   }
   function 
__destruct(){
           print 
'Akbar';
   }
}
$obj = new Myclass('Ali');
?>
خروجی :
کد:
AliAkbar

همون طور که دید باز هم فقط متغیر رو به شی نسبت دادیم ولی پس از پایان اسکریپت تابع destruct__ عمل کرد و خروجی رو تغییر داد . شاید این سوال براتون پیش بیاد که در هر بار استفاده از شی در پایان destruct__ اجرا می شه ؟ جواب منفی هست و با این کد ثابتش می کنیم


کد php:
<?php
class Myclass {
   function 
Myclass($name) {
           print 
$name;
   }
   function 
t_empty(){
           print 
'$';
   }
   function 
__destruct(){
           print 
'Akbar';
   }
}
$obj = new Myclass('Ali');
$obj->t_empty();
?>
خروجی :
کد:
Ali$Akbar
اگر هر بار بعد از استفاده از شی destruct__ اجرا می شد باید دوبار Akbar چاپ می شد اما دیدید که این طور نبود.

حالا به این کد نگاه کنید :


کد php:
<?php
class Myclass {
   function 
Myclass() {
           
self::t_empty();
   }
   function 
t_empty(){
           print 
'$';
   }
}
$obj = new Myclass('');
?>
خروجی : $
همون طور که دید ما از داخل تابع Myclass تابع t_empty رو صدا زدیم. شما می تونید با استفاده از این متد به دیگر توابع دسترسی داشته باشید و آنها رو اجرا کنید.

اما ::parent

قبل از توضیح parent باید به شما یاد بدم که چطوری یک کلاس رو والد کلاس دیگری قرار بدیم .
به این کد نگاه کنید :

کد php:
<?php
class {
    function 
example() {
        echo 
" I am parent";
    }
}

class 
extends {
    function 
example() {
        echo 
"I am Child ";
        
parent::example();
    }
}

$b = new B;

$b->example();
?>
همون طور که می بینید ما اینجا 2 کلاس داریم. کلاس B فرزند کلاس A هست. در مثال کاملا واضح هست که توسط extends یک کلاس رو فرزند کلاس دیگری قرار دادیم.
و توسط متد ::parent تابع example کلاس مادر رو صدا زدیم .
فکر نمی کنم مطلبی مونده باشه ..

با آرزوی موفقیت برای شما

پاسخ
#3
Note 
سلام
من نمی دونم چرا به برنامه نویسی Oop اصلا احمیت داده نمی شه ! واسه پیدا کردن یک کار معمولی هم حداقل شما باید Oop بلد باشی .. بریم سر اصل مطلب.

امروز در رابطه با یکی از نکات قدرت Php می خوایم صحبت کنیم .

پولی مورفیسم
می شه گفت پیچیده ترین روش برنامه نویسی در مبحث oop بر می گرده به این بخش . با استفاده از این روش می توانید کنترل برنامه را افزایش داده و از تعریف چند آبجکت برای چند کلاس جلوگیری کرد .
این مثال از صفحه 67 و 68 PHP 5 Power Programming هست .

کد php:
class Cat {
    function 
miau()
    {
        print 
"miau";
    }
}
class 
Dog {
    function 
wuff()
    {
        print 
"wuff";
    }
}
function 
printTheRightSound($obj)
{
    if (
$obj instanceof Cat
    {
        
$obj->miau();
    } 
    else if (
$obj instanceof Dog
    {
        
$obj->wuff();
    } 
    else 
    {
        print 
"Error: Passed wrong kind of object";
    }
    print 
"\n";
}
printTheRightSound(new Cat());
printTheRightSound(new Dog());


/* 
خروجی :

    miau
    wuff
*/ 

جالب بود نه ؟

عملکرد برنامه :

دو کلاس یکی با نام Cat و دیگری با نام Dog وجود دارد . تابع printTheRightSound با استفاده از پولی مورفیسم به دنبال کلاس مورد نظر می گردد و تابع موجود در کلاس را صدا می زند .

ولی یک اشکال در این روش وجود دارد .. اگر بخواهیم چند صدا از دیگر حیوانات اضافه کنیم باید بدنه Else If را گسترش بدهیم که این روش خوانایی برنامه را پایین می آورد .. راه حل جالبی برای این کار در PHP وجود دارد . آن هم استفاده از توارث است .

این بار یک کلاس با نام Animal به برنامه اضافه می کنیم. به این کد با دقت نگاه کنید :
کد php:
class Animal {
    function 
makeSound()
    {
        print 
"Error: This method should be re-implemented in the children";
    }
}
class 
Cat extends Animal {
    function 
makeSound()
    {
        print 
"miau";
    }
}
class 
Dog extends Animal {
    function 
makeSound()
    {
        print 
"wuff";
    }
}
function 
printTheRightSound($obj)
{
    if (
$obj instanceof Animal
    {
        
$obj->makeSound();
    } 
    else 
    {
        print 
"Error: Passed wrong kind of object";
    }
    print 
"\n";
}
printTheRightSound(new Cat());
printTheRightSound(new Dog());

/* 
خروجی :

    miau
    wuff
*/ 
خب همونطور که دیدید مشکل گسترش بدنه Else If هم حل شد .

پاسخ
#4
Note 
سلام
دوستانی که بحث رو دنبال کردند دیگه حالا آمدگی پروژه های خیلی بزرگ تر رو دارند.
با یک تمپلت انجین کار رو شروع می کنیم.
زنگ تفریح
این موتور تمپلت خیلی سادست پس زیاد خوشحال نشید و فردا برید یه smrty برا خودتون بسازید و پس فردا هم یک PHP جدید Big Grin
ابتدا به کد مربوط به فایل کلاس اصلی نگاه کنید.
کد php:
<?php
class template
{
    var 
$tpl_vars;
    
    function 
template()
    {
        
$this->tpl_vars = array();
    }

    function 
assign($var_array)
    {
        
        if (!
is_array($var_array))
        {
            die(
'template::assign() - $var_array must be an array.');
        }
        
$this->tpl_vars array_merge($this->tpl_vars$var_array);
    }

    function 
parse($tpl_file)
    {

        if (!
is_file($tpl_file))
        {
            die(
'template::parse() - "' $tpl_file '" does not exist or is not a file.');
        }
        
$tpl_content file_get_contents($tpl_file);

        foreach (
$this->tpl_vars AS $var => $content)
        {
            
$tpl_content str_replace('{' $var '}'$content$tpl_content);
        }
        return 
$tpl_content;
    }

    function 
display($tpl_file)
    {
        echo 
$this->parse($tpl_file);
    }
}
?>
این فایل آموزش استفاده از کلاس :

کد php:
<?php

require_once('tpl.class.php');
$tpl =& new template();
$tpl->assign(array(
    
'title'   => 'Simple Template Engine Test',
    
'content' => 'This is a test of the <a href="http://www.php.net">Simple Template Engine</a>'
));
$tpl->display('example.tpl');

?>
این هم فایل example.tpl
کد php:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"
>
<
html>
<
head>
<
title>{title}</title>
<
meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</
head>

<
body>

<
p>{content}</p>

</
body>
</
html
عملکرد کلاس
3 تا تابع اصلی داره این کلاس
کد:
function assign($var_array)

این تابع کار مقدار دهی رو انجام می ده . بهتر بگم ذخیره مقدار ها
اول از همه چک می کنه که ورودی تابع یک آرایه باشه .. در غیر این صورت خطا صورت می گیره
سپس متغیر جدید با متغیر های قبلی ادقام می شوند. در صورت وجود ابهام در مورد عملکرد array_merge به اینجا نگاهی بی اندازید.

کد:
function parse($tpl_file)

این تابع کار اصلی رو انجام می ده ، یعنی باید مقدار متغیر ها رو جایگذین کنه .
ابتدا بررسی می کنه که آیا فایلی که آدرس داده شده موجو هست یا خیر. در صورتی که وجود نداشته باشه خطا صادر می شه .
در خط بعد توسط تابع file_get_contents تمامی اطلاعات موجود در فایل مورد نظر بصورت استرینگ به متغیر tpl_content$ داده می شود. در صورت وجود ابهام در مورد عملکرد تابع file_get_contents به اینجا نگاهی بی اندازید.
سپس توسط یک foreach ساده و با کمک تابع str_replace مقدار متغیر ها جایگذین نام متغیر ها می شوند.
در صورت وجود ابهام در مورد عملکرد تابع str_replace به اینجا نگاهی بی اندازید.
در صورت وجود ابهام در مورد عملکرد foreach به اینجا نگاهی بی اندازید

کد:
function display($tpl_file)

این تابع هم وظیفه نمایش اطلاعات رو به عهده داره.

عملکرد فایل آموزش استفاده از کلاس

ابتدا فایل کلاس رو صدا زده . سپس یک شی رو به کلاس نسبت داده . سپس یک آرایه رو در موتور تمپلت ذخیره کرده . با استفاده از تابع Display فایل رو نمایش داده .

فکر نمی کنم موضوع مبهمی مونده باشه .. موفق باشید.

آموزش برنامه نویسی Oop

پاسخ
ایجاد موضوع جدید   پاسخ به موضوع  

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
Note یه فونت خوب برای برنامه نویسی IranPhp 3 446 10-05-2014 ساعت 17:52
آخرین ارسال: حسام
Note پیشنهاد منبع برای class نویسی mahbobe.prog 1 363 08-04-2014 ساعت 22:23
آخرین ارسال: Daniel
Note جلوگیری از بازنویسی(override)یک تابع خاص در php maJID maGIC 8 954 30-10-2013 ساعت 10:41
آخرین ارسال: SOFTAFZAR
Note CMS نویسی بر پایه MVC REza mAX 1 488 21-07-2013 ساعت 17:37
آخرین ارسال: PHP.sec
Note چند نکته مهم در برنامه نویسی PHP Behnam Designer 2 582 14-07-2013 ساعت 15:21
آخرین ارسال: <Script>

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:   1 مهمان